Forsiden

Verdt å vite om fordøyelsen og mageproblemer


Fordøyelsessystemet er en kanal som fordøyer maten. Den starter med munnhulen og slutter i endetarmsåpningen. Hos mennesket er totallengden ca. 5-7 meter. Fordøyelsessystemets primærfunksjon er å fordøye mat. Selve fordøyelsen er en prosess for å bryte ned næringsstoffer til så små enheter (molekyler) at de kan tas opp i sirkulasjonssystemet og spres ut til cellene i kroppen. Cellene i kroppen nyttegjør næringsenhetene som energi og byggeklosser til å reparere, vedlikeholde og danne nye celler og nytt vev som kroppen trenger.

Tarmflora i ubalanse og fordøyelsesproblemer
Det fins både gode og dårlige tarmbakterier. Sammensetningen av de ulike bakteriene er av stor betydning for at fordøyelsen skal foregå effektivt og uten problemer. Ved bruk av antibiotika kan det oppstå betydelige endringer innbyrdes i mengdeforhold mellom bakteriene. Enkelte arter kan forvinne fra økosystemet for lang tid. Feil ernæring virker også forstyrrende på bakteriefloraen. Kommer tarmfloraen i ubalanse vil fordøyelsen i tarmen gå tregere og typiske mageproblemer som oppblåsthet, treg mage og sure oppstøt vil oppstå.

Probiotiske bakterier
De nyttige tarmbakteriene går under navnet probiotiske bakterier, også kjent som A - og – B- bakterier eller melkesyrebakterier. For å få en bedre og mer regelmessig fordøyelse kan du tilføre kroppen gode bakterier. De fleste typer matvarer inneholder en eller flere typer bakterier, noen forekommer naturlig, mens andre er tilsatt for å gi smak eller karakter. Yoghurt er for eksempel syrnet med en spesiell melkesyrebakterie som er sunn for magen.

Mat for de gode bakteriene
Bakteriene livnærer seg av maten vi spiser, og det er opp til oss å velge mat som holder de gode tarmbakteriene i sving. Prebiotika er navnet vitenskapen har satt på de komponentene i maten som stimulerer til vekst og aktivitet av de nyttige bakteriene og som kan bidra til en god helse.

De nyttige bakteriene trives og vokser når de får spise karbohydrater. For at karbohydratene skal nå fram til bakteriene må de være ufordøyelige slik at de passerer tynntarmen uten å tas opp. Eksempler på slike karbohydrater er kostfiber av flere typer, frukto-oligosakkarider, inulin og resistent stivelse.

Frukto-oligosakkarider og inulin utvinnes fra naturlige kilder som rotvekster som jordskokk, skorsonnerrot og sikorirot.

Tilbake
© 2008 Mezina A/S | Engenes - 4865 Åmli | Tlf. 37 18 55 00 | Fax 37 18 55 01 | Kjøpsbetingelser og vilkår | mail@mezina.no
Alle priser er inkl. mva. Det tas forbehold om prisendringer, utsolgte varer eller tastefeil.