Forside > Forretningsmodell
Forretningsmodell
Mezinas forretningsmodell
Mezina er et selskap drevet av moderne ledelsesprinsipper med et familiært arbeidsmiljø som stimulerer kreativitet og ekspertise (Vår historie). Enkelhet er nøkkelen i måten vi jobber på i Mezina. Vi opprettholder vårt fokus og er alltid på utkikk etter nye måter å videreutvikle og gjøre ting bedre.
Vår forretningsstrategi utnytter den unike evnen vi har til å utvikle våre egne innovative helseprodukter på markedet, og dermed vår mulighet til å tilby kundene nye produkter og løsninger med stor effektivitet i solid merkevareemballasje.
På denne siden har vi samlet hele forretningsmodellen vår, slik at du som bedriftseier kan lære mer om alt fra vår strategi, visjon og misjon, til utviklingen av våre produkter og lovgivning og regelverk.
Strategi
Mezina utvikler og forhandler helsekost, kosttilskudd og naturlegemidler med formålet om å hjelpe folk til en bedre helse og større livskvalitet. Siden 1983 har vi jobbet ut fra målsetningen om å tilby de beste produktene på markedet, som er utviklet med respekt for de tradisjonelle metodene for bruk av planteingredienser, men med et klart syn på vitenskapelig innsikt og trender.
Vi jobber kontinuerlig med å utvide sortimentet vårt med det langsiktige målet om å dekke alle helse- og skjønnhetsrelaterte behov som den enkelte kan ha. Som en del av vår strategi tar vi sikte på at essensen av vårt sortiment alltid skal gjenspeile våre kjerneverdier, som kvalitet, samt vår nordiske og verdiskapende profil.
Hos Mezina mener vi at det å holde tritt med den vitenskapelige utviklingen og å gjøre en dyd ut av markedsføring og reklame er helt avgjørende for utvikling og salg av innovative produkter. Vi mener også at det er viktig å bygge nære og langsiktige relasjoner med alle samarbeidspartnere. Derfor inkluderer vår strategi også å utvide vårt geografiske distribusjonsnettverk for effektivt å nå flere kunder. Enten gjennom våre egne nasjonale salgs- og markedsføringsselskaper eller gjennom anerkjente distributører.
Lidenskap
Helsen din har vært vår hjertesak siden 1983. Det er like lenge som Mezina har vært en av Danmarks og Nordens største leverandører av helsekost. Og det er vi veldig stolte av. Vår lidenskap er å levere helsekost, kosttilskudd og naturlegemidler som hjelper folk til en bedre helse og større livskvalitet. Intet mindre.
Vi finner inspirasjon i naturen, som er full av magi. Naturen tilbyr de vakreste sopp, bær og planter, som hver især kan bidra til et bedre og mer harmonisk liv. Av denne grunn har vi et grunnleggende mål om at det er harmoni i oppfatningen av hva produkter i vår bransje skal kunne og kvaliteten de skal ha.
Derfor produserer vi de fleste av produktene våre selv, men vi jobber også med en eksklusiv gruppe leverandører med helt unike produkter. Til syvende og sist gir dette det beste utgangspunktet – både for forbrukere og oss som leverandør av helsekost.
Misjon og visjon
Vår misjon er å tilby helsekost og kosttilskudd i verdensklasse til mennesker over hele verden. Vår visjon er at vi vil være en av de ledende produsentene og utviklerne i det globale markedet med våre egne kontorer og eksterne distributører. Hos Mezina ønsker vi å være kjent for å produsere merkevarer av høy kvalitet som lett kan tilpasses markedet.
Og vi er helt overbevist om at nøkkelen til suksess ligger i å gjøre livet bedre og enklere gjennom produktene våre. Og dette gjelder både for sluttbrukeren, men også for våre detaljhandelspartnere.
Utvikling av nye produkter hos Mezina
Mezina bygger opp og opprettholder kunnskap og kompetanse om urteingredienser og deres evne til å bringe vitalitet til mennesker. Og selvfølgelig krever dette en konstant finger på pulsen. Derfor holder vi i Mezina hele tiden øye med ny forskning på det vitenskapelige feltet og bruker denne nye kunnskapen i utviklingen av innovative kosttilskudd, helsekost og naturlige produkter.
Det har alltid vært en viktig drivkraft for oss å tilby ny kunnskap og nye ingredienser til våre kunder så snart noe nytt beveger seg i bransjen. I tillegg utøver vi streng kontroll over den høye kvaliteten på råvarene vi bruker i vår egen produksjon og produktene vi velger fra andre leverandører. Derfor samarbeider vi bare med produsenter som prioriterer høy kvalitet fremfor alt.
Mezinas inspirasjon til nye produktideer kommer i utgangspunktet fra tre kanter:
- Den tradisjonelle kunnskapen om virkningene av planter, som i mange tilfeller stammer fra oldtiden og middelalderen
- Forbrukerundersøkelser som identifiserer nye behov, ønsker og trender, som danner grunnlaget for utformingen av produkter som samsvarer med behovene og ønskene til den moderne forbrukeren.
- Nye vitenskapelige studier på urter og næringsstoffer som kan være til nytte for menneskers helse.
Unik innsikt i helsekostindustrien
Hos Mezina kjøper vi råvarene fra produsenter som har vist sin vilje og evne til å leve opp til alle EU-regler om kvalitet og renhet. I løpet av de siste tre tiårene har vi bygget et forhold til et stort antall leverandører, som gjennom årene har resultert i nære relasjoner med våre samarbeidspartnere. Dette har også gitt våre ansatte muligheten til å tenke innovativt og kontinuerlig utvikle sin kompetanse – til fordel for vår produktportefølje.
De siste årene har vi i Mezina vært til stede på ulike internasjonale arrangementer som samler noen av verdens beste virksomheter innenfor helsekost og kosttilskudd. Hvert år gir dette oss et unikt innblikk i de kommende trendene og mulighetene i helsekostindustrien. Det gir oss også unik innsikt i de sist oppdagede fordelene med naturlige matvareingredienser, samt kunnskap om nye kvaliteter og råvarevarianter, samt forbedringer som er under utvikling. Og dette er akkurat det vi tar hensyn til i vår utviklingsprosess av nye produkter.
In-house markedsføring med mulighet for private label-konsepter
Hos Mezina skal vi informere verden om våre helsekostprodukter, kosttilskudd og naturlegemidler, og om hvordan nettopp våre produkter er løsningen på folks individuelle behov. Alle produktene er merket med en overbevisende historiebygging for å skape den forbrukerlojaliteten som vil gjøre produktene våre til førstevalget for forbrukerne.
Helse- og skjønnhetsspørsmål er viktig for våre forbrukere, og det er nettopp derfor vår markedsføringseffektivitet er avgjørende for vår forretningsmodell. Hos Mezina har vi markedsføringen in-house og er i stand til å ta oss av alt fra produktutvikling, emballasjeutvikling og design, til innholdsskaping og sparring underveis i utviklingen av ditt private label-konsept.
Hos Mezina er vi overbevist om at det å drive vekst og bygge merkevarer krever et sterkt engasjement med 1) sluttforbrukere 2) detaljkunder og 3) helsearbeidere. Vi samarbeider med våre detaljhandelspartnere for å dele kompetanse og gi kundene den beste verdien, og selvfølgelig lære opp forhandlernes ansatte til å øke kunnskapen om produktene våre.
Mezina A/S – lovgivning og regelverk
Mezina A/S markedsfører to hovedgrupper av produkter:
- Kosttilskudd som hører inn under næringsmiddellovgivningen (matloven).
2. Produkter som hører inn under legemiddellovgivningen.
I tillegg har vi også noen produkter som regulatorisk hører inn under kosmetikklovgivningen. Kvalitetskontroll av kosttilskudd og legemidler ligger under et felles GMP-system (Good Manufacturing Practice), som er tilpasset for å møte kravene til HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Points), som er matmyndighetenes styringssystem for mattrygghet. Alle Mezinas råvarer og ferdigvarer mottas, lagres og distribueres etter GDP (Good Distribution Practice).
De fleste reglene vi må overholde er EU-lovgivning i form av forskrifter som gjelder direkte i hele EU så vel som i alle EØS-land. Det samme regelverket gjelder derfor i hele Norden – ettersom Norge, uten å være medlem av EU, implementerer all EU-lovgivning. Når det er sagt, er det noen få områder der det ikke er noen felles regler ennå, og hvor enkeltland har litt forskjellige syn på saken. Derfor legger Mezinas eksperter i de enkelte land særlig vekt på disse områdene når de lanserer og markedsfører produkter.
Kosttilskudd skal markedsføres i samsvar med de generelle reglene for næringsmidler, samt de spesielle reglene som gjelder for kosttilskudd. Kosttilskudd må være trygt å konsumere, og derfor holder Mezina A/S seg oppdatert på sikkerhetsvurderinger fra for eksempel EFSA (European Food Safety Authority), som kan ha betydning for sammensetningen og markedsføringen av Mezinas produkter.
Legemidler skal markedsføres i overensstemmelse med markedsføringstillatelse utstedt av Statens Legemiddelverk, og alle rapporterte mistanker om bivirkninger håndteres profesjonelt av Mezinas QPPV, som er utdannet farmasøyt.
Mezina A/S er også medlem av bransjeforeningen Nutraceutical Industry under Dansk Industri, hvor erfaringer utveksles og sparres med andre store selskaper i bransjen.