Forside > Vår historie
Vår historie
1983
Begynnelsen
Frøet til Mezinas suksess ble sådd i Danmark i 1983 av Torben Pedersen. En liten familieeid bedrift slo rot – klar til å vokse seg stor. Det hele begynte i Esbjerg i en nedlagt slakterbutikk i Willemoesgade. Her startet Torben Pedersen selskapet med kosttilskuddene Selenium ACE, Neolic 9000 og Urizal, som fortsatt er i salg i dag. Etter noen år flyttet Mezina til Grundtvigs Allé og noen år senere til Energivej.
1987
Mezina utvides til Norge
I 1987 startet Mezina sin internasjonale reise og startet en virksomhet i Åmli i Sør-Norge. Etter suksess i vårt naboland, gikk turen senere videre til Sverige og Finland.

1989
Salus Haus og Mezina
Torbens sønn, Lars Pedersen, begynte i selskapet 1. Juni 1989. Denne datoen var samtidig starten på et langt og vakkert samarbeid med tyske Salus Haus. Allerede i 1916 la Dr. med. Otto Greither med sin ‘Salus-Kur’ grunnsteinen for Salus Haus. Han forfulgte ønsket om å hjelpe sine medmennesker med naturopati og naturlig næring til å leve sunt. I mellomtiden har Salus Haus-produktsortimentet blitt stort, og i Danmark har vi flere tonikum, eliksirer og tabletter fra merkevaren – inkludert Floradix Kräuterblut.

1992
Velzina
Naturlegemiddelet Velzina, som fortsatt er på markedet den dag i dag, så dagens lys i 1992. Naturlegemiddelet var en stor suksess, da det var et av de første produktene på markedet som det fulgte med et humørbarometer til produktet, slik at du som forbruker kunne se humørmessige fremskritt. I dag er Velzina fortsatt det eneste godkjente naturlegemiddelet på det danske markedet med Johannesurt.

1995
Generasjonsskifte
I august 1995 ble Torbens andre sønn, Claus, med i selskapet og et generasjonsskifte ble påbegynt.

1999
Nye omgivelser
Mezinas suksess krevde større lokaler, så et nytt hovedkontor ble bygget på Energivej 4, hvor firmaet også ligger i dag. De nye bygningene ble tatt i bruk 1. november, og Torben døde like etter, den 31. Januar 2000, i en alder av kun 57 år. Mezinas nye hovedkontor ble nominert til Esbjerg kommunes arkitekturpris i 2000.

2002
Nelson Bach og Mezina

2014
Ny logo og identitet
Etter litt over 31 år var det tid for en makeover. I 2014 lanserte Mezina derfor en ny, sterk og dynamisk visuell identitet – inkludert en ny logo, nettside og slagordet: «Din sunnhet – vår hjertesak». Den nye identiteten var en del av selskapets pågående utviklingsprosess og skulle spille en avgjørende rolle for å sikre at Mezina kom til å fremstå som moderne, relevant og aktuell.

2019
Starten på et nytt kapitel og 30 år med Salus Haus
Våren 2019 startet et nytt kapittel for Mezina. 80% av aksjene i selskapet ble solgt til Orifarm og Capidea. Lars og Claus har fortsatt en samlet eierandel på 20% – og er aktive i selskapets styre. Samme år, på høsten, nådde Mezina også en stor milepæl. Mezina og Salus Haus feiret 30 års samarbeid. Det ble feiret med stil i Tyskland på Salus Haus hovedkontor i den vakre byen Bruckmühl.
2021
NY VISUELL KOMMUNIKASJON
