Forsiden

Verdt å vite om overvekt!

Å slanke seg – slik at det varer!

Stadig flere nordmenn går rundt med overflødige kilo. Mange leter etter den perfekte måten å slanke seg på, og ikke minst, de ønsker å unngå jo-jo effekten hvor man raskt er tilbake til den gamle vekten, fordi de har begynt å spise normalt etter en vellykket slankekur.

Overvekt - hva er det?

Det er flere måter å beregne overvekt på. Den lettest tilgjengelige er utregning av BMI, hvor man ganger sin høyde, målt i meter, med seg selv og deretter deler vekten, målt i kilo, med dette tallet.

En BMI mellom 18,5 og 25 anses for normalt. Mellom 25 og 30 er man overvektig og over 30, snakker man om forskjellige grader av fedme.

Ulempen med BMI, er at den ikke tar hensyn til om man er stor på grunn av muskler eller fett, og heller ikke hvor på kroppen (over)vekten sitter. Det siste har betydning for hvor skadelig den eventuelle overvekten er.

Noen bruker derfor midjemålet som en markør for overvekt. Kvinner anbefales en midje på under 80 cm og menn et midjemål på maks 94 cm. En litt utvidet form av dette er forholdet mellom midje og hofter, der det hos kvinner ikke bør overstige 0,85 og hos menn ikke bør overstige 0,9. Den såkalte "eple-" eller "pære" fasong. Overvekten over rumpe og lår (pæreformen), regnes som mindre risikofylt enn den rundt magen (epleformen).

"Fedmeepidemi!"

Overvekt og fedme er ikke noe som smitter direkte, men fordi vi deler vår livsstil med andre deler av befolkningen, er det ikke så merkelig at vi også deler både overvekt og de uheldige helsemessige følgene av overvekten.

Selv om det naturligvis alltid har vært overvektige mennesker, viser ny forskning at antallet overvektige i Norden har steget i to etapper i nyere tid. Første gang for barn født i 1940 årene og andre gang i 1970 årene. Hva som derimot ikke er så lett å forklare, er hvorfor dette skjedde. Den populære forklaring på denne stigende overvekt går på fast-food, brus og stillesittende livsstil med PC og TV, men historisk sette holder ikke denne forklaringen. Det var verken fast-food eller PC omkring 1945-50, og allikevel steg forekomsten av overvektige barn helt plutselig med en faktor 10. Til gjengjeld vet man at overvektige barna, høyst sannsynlig får problemer med vekten også når de er voksne.

Det er flere grunner til at overvekt er uønsket. Overvekt er ikke idealet, og når man faller utenfor, oppstår en risiko for stigmatisering og at man blir satt utenfor fellesskapet. Overvekt kan også sette en begrensning for deltagelse i sosiale sammenheng, hvor fysisk utfoldelse inngår. Overvekt innebærer også en helserisiko på flere områder.

I tillegg er overvekt kostbart for samfunnet – i EU utgjør sykdommer relatert til overvekt nær 10 % av det totale helsebudsjettet.

Vekttap - et enkelt regnestykke?

En snusfornuftig forklaring på overvekt er at man spiser mer enn man forbrenner, og det er jo også riktig. Overvekt skyldes enten for mange kalorier eller for lite bevegelse, eller begge deler. Men som de fleste har erfart kommer overvekt nærmest "snikende", og selv 1 % for mye kalorier i forhold til forbruket, vil litt etter litt, år etter år, gjøre oss overvektige.

Hvis man går ned noen kilo veldig raskt vil det nærmest gi kroppen et sjokk, så når man begynner å spise normalt igjen, skynder kroppen seg å innhente de manglende kiloene og man er superraskt tilbake til den gamle (over)vekten. Mosjon kan også være en metode for å forbedre kaloriregnskapet, men her har man den bivirkning at man også kan få bedre appetitt av å mosjonere - og så er man like langt igjen!

Den beste måten å oppnå et varig vekttap, er å snu prosessen som gjorde at man la på seg, og innta litt færre kalorier enn man forbruker. På den måten kommer vekttapet stille og rolig, uten å alarmere kroppens frykt for hungersnød, som faktisk kan få den til at holde på kiloene.

Slank uten sult?

Kunsten i denne prosessen består i å fylle magen med noe som ikke feter, og noe som ikke påvirker blodsukkeret for kraftig, slik man etter kort tid får et sukkerbehov. En kost med grove matvarer som fyller godt i magen uten å inneholde for mange kalorier, sammen med en passende form for mosjon - f.eks. en gåtur eller sykkeltur, kan være en god måte å bli kvitt et par ekstra kilo uten at man opplever det store ubehag underveis.

Det er også forskjell på hvordan de næringsstoffene man spiser påvirker stoffskiftet. Kroppen har et grunnleggende behov for energi for å kunne fungere: kretsløp, nerveaktivitet, omsetning av stoffer etc. krever tilførsel av 6-7.000 kJ om dagen (1500-1800 kcal). Fett, karbohydrater og proteiner påvirker ikke stoffskiftet på samme måte. Proteinet forbruker mest energi - opp mot 20 % av sitt eget energiinnhold når det fordøyes, mens fettstoffer ikke bruker mer enn 5 % av sin egen energi når de omsettes. Det er grunnen til at mange slankekurer anbefaler en større andel av proteiner, fordi man får hevet stoffskiftet mer enn hvis kosten inneholder mer fett.

For å unngå å bli alt for sulten, noe som kunne medføre at man spiser alt for store måltider, anbefales det å spise flere små måltider i løpet av dagen. En god frokost med grove kornprodukter er en god basis, fulgt av et lett mellommåltid på formiddagen, lunsj, et nytt mellommåltid, middag og evt. et lett kveldsmåltid. Det er viktig å velge sunne og velsmakende matvarer som man både blir mett av, og som man kan nyte.

Mange har med hell supplert dette programmet med en form for fiber, som kan binde væske i magesekken og gi en metthetsfølelse uten å tilføre kalorier.

Glykemisk index - unngå sukkersjokk

Det er stor forskjell på hvor mye blodsukkeret blir påvirket av ulike matvarer. Når blodsukkeret er lavt, blir vi sultne. Hvis vi spiser hvitt brød, sukker eller annet som får blodsukkeret til å stige raskt, får vi høy glykemisk index. Dette utløser en større utskillelse av insulin, som igjen senker blodsukkeret, kanskje så mye at man føler seg sulten igjen.

Det kan bli en ond sirkel som medfører at man spiser flere kalorier enn man har bruk for.

Hvis man spiser mat med lav glykemisk index, fiberrike kornprodukter, mais, tomat eller avokado, unngår man de store svingningene, og det blir lettere å gå ned i vekt fordi man ikke er sulten hele tiden. Det er lett å finne tabeller med de forskjellige matvarenes glykemiske index på internett. Mangel på krom i kosten kan også gjøre det vanskeligere å styre blodsukkeret.

Pass på "dominoeffekten"

Ofte kan de beste intensjoner kullkastes av en enkel feilhandling. Dette kan igjen nesten automatisk fører en kaskade av etterfølgende feil, og til sist ender man med å spise for mye eller helt feil. Et eksempel: Man sitter oppe for å se et bestemt program på TV, og legger seg senere enn normalt og forsover seg dagen etter. Det blir ikke tid til å spise skikkelig frokost, eller til å lage den sunne matpakken man hadde planlagt å ha på jobben. I stedet blir det fast-food til frokost og en stressende dag på jobb. Man får en besettende lyst på snacks og godteri, og man blir utilpass og skuffet over seg selv, og dropper i tillegg treningen som man hadde planlagt på kvelden.

Man kan gripe inn på flere trinn i denne uheldige rekkefølgen. Man kan f.eks. å ta opp programmet, slik at man kan se det i fred og ro dagen etter.

Selv om første eller andre dominobrikke er veltet, kan man stoppe at resten av brikkene faller: Lager man de sunne matpakke kvelden før, ligger den alltid klar om morgenen. Sørger man for å ha litt "sunt godteri" eller snacks på jobben, faller man ikke i godterifellen av vanvare. Har man avtalt å trene sammen med en venn, er det vanskeligere å la være å møte opp.

Ved å tenke fremover og være oppmerksom på hva som kan gå galt, er sjansen for feiltrinn mindre.

Det er ikke lett

Uansett hvor mange gode redskaper man har, er varig vekttap ikke noe som kommer lett. Det krever pågangsmot, utholdenhet og en omlegging av livsstilen. Resultatet er på den andre side full av belønninger: større selvbilde og selvtillit, mer anerkjennelse fra andre og ikke minst en bedre helse.

Tilbake
© 2008 Mezina A/S | Engenes - 4865 Åmli | Tlf. 37 18 55 00 | Fax 37 18 55 01 | Kjøpsbetingelser og vilkår | mail@mezina.no
Alle priser er inkl. mva. Det tas forbehold om prisendringer, utsolgte varer eller tastefeil.