GUIDE: Kosttilskudd for din alder

Happy good looking senior couple husband and wife walking and playing with their adorable grandson in public city park

30-ÅRENE - JERN + VITAMINER OG MINERALER

Mange kvinner i midten av 20-årene planlegger å få barn i løpet av de neste 5-10 årene. Hvis du allerede har en graviditet i tankene, bør du ideelt sett allerede nå vurdere å bygge opp et jerndepot og derfor så tidlig som mulig sikre deg ekstra jern, enten gjennom dietten eller via et kosttilskudd.  

Hvis du allerede vet at jernstatusen din er lav, er det enda viktigere å komme i gang i god tid. 

I en travel og hektisk hverdag med jobb, familie og hobbyer kan du noen ganger ta et tilskudd av vitaminer og mineraler, evt. kombinert med et energifremmende preparat, for å øke energien, spesielt i de mørke høst- og vintermånedene – når det kan være vanskelig å finne energien og overskuddet. 

40-ÅRENE - HUSK KALSIUM, MAGNESIUM OG OMEGA-3

For mange er 40-tallet her, hvor du føler at endringer skjer både mentalt og fysisk. For menn forekommer «overgangsalderen» ofte i begynnelsen av 40-årene, hvor det for kvinner skjer i alderen 45-55 år. Hvis du bare spiser mindre mengder fisk, egg og meieriprodukter, kan det hende du må supplere kostholdet ditt med et kosttilskudd i form av kalsium og magnesium som bidrar til å opprettholde normale knokler. Omega-3 er også viktig hvis du ikke spiser fisk flere ganger i uken. 

Kalk

En stor del av knoklene våre består av mineralet kalsium (også kjent som kalk). Gjennom livet må knoklene bruke kalsium til å bygge, reparere og vedlikeholde beinvev. Derfor er det viktig å få nok kalk. Voksne trenger vanligvis 800 mg kalsium hver dag. Meieriprodukter er den viktigste kilden til kalk.  

De fleste kan dekke sine behov ved å spise 1/2 liter melkeprodukter daglig. Hvis du ikke drikker melk eller bruker andre meieriprodukter, kan det være vanskelig å dekke kroppens behov for kalsium. Her kan det være en god idé å supplere med et kosttilskudd.  

Magnesium

Magnesium er et viktig næringsstoff. Magnesium bidrar til normal muskelfunksjon, nervesystemets funksjon og energiomsetning, samt bidrar til å redusere tretthet og utmattelse.  

Magnesium spiller en rolle i celledelingsprosessen, og er en del av en lang rekke prosesser i kroppen. Magnesium bidrar til normal muskelfunksjon og til å opprettholde normale knokler. 

Mineral Komplex Magnesium fra Mezina inneholder både magnesiumsitrat og magnesiumbisglysinat. 

Ginseng

Ginseng planten ble oppdaget for over 4000 år siden i de dype skogene i Korea og har blitt brukt i århundrer for å øke energinivået og ytelsen hos menn.  

I tillegg til utholdenhet har ginseng også vært kjent i mange år for å bidra positivt til sexlyst og potensen. 

Ginseng har i eksperimenter vist gode resultater i forhold til seksuelle utfordringer, og bidrar blant annet til gode seksuelle relasjoner ved å fremme potensen (ereksjonen), til å forbedre fysisk og mental evne, og til å opprettholde god utholdenhet, energi og vitalitet. 

50-ÅRENE - OVERGANGSALDER OG KALSIUMTILSKUDD

Tar du et tilskudd av kalsium? Ellers bør du tenke på om du får nok kalsium enten gjennom maten eller gjennom et kosttilskudd. Det er viktig at du holder knoklene sterke, da forbrenningen med alderen blir lavere på grunn av redusert muskelmasse. Et tilskudd av magnesium kan også redusere ubehag forbundet med rastløshet i bena – magnesium bidrar til musklenes normale funksjon.  

Fet fisk, avokado, nøtter og for eksempel linfrø er fulle av gode oljer og kan styrke hjernen din, kretsløpet ditt og ikke minst ledd og muskler. 

Hvis du er kvinne, kan du oppleve ubehag i forbindelse med overgangsalderen – her er salvie og rødkløver er kjent for å redusere ubehag forbundet med hetetokter og svette i overgangsalderen. Urten Dong Quai – bedre kjent som den kvinnelige ginsengen har i generasjoner blitt brukt som et populært krydder- og kosttilskudd i Østen, spesielt til kvinner som har brukt roten til generelt vedlikehold av kroppens funksjoner, så vel som i forbindelse med overgangsalderen. 

UANSETT ALDER ER DET ALLTID VIKTIG Å FOKUSERE PÅ...

Immunforsvaret
Knokkelsunnhet
Energinivå
Aktivitet

60-ÅRENE - VITAMIN D OG VEDLIKEHOLD AV LEDD

I 60-årene er det fortsatt viktig at du spiser sunt og variert for å få alle viktige vitaminer og mineraler som sikrer et aktivt og godt liv så lenge som mulig. Husk også vitamin D og kalsium som bidrar til å opprettholde normale knokler.  

Ømme og stive ledd og muskler kan være anstrengende å leve med og kan gjøre en vanlig hverdag uhåndterlig. Spesielt personer over 60 år kan oppleve redusert bevegelighet når alderen presser og kroppen har blitt litt slitt. Ingefær og gurkemeie er kjent for å holde leddene og musklene smidige – kombiner gjerne med vitaminer og mineraler som vitamin C, vitamin D, kobber og mangan. 

Relevante produkter

Rull til toppen

Indtast venligst din søgning nedenfor for at søge på varer.

Bliv ringet op

Udfyld dine kontaktoplysninger nedenfor og bliv ringet op ang. at blive forhandler.

Bli ringt opp?

Fyll inn kontaktinformasjonen din nedenfor og få en samtale om å bli forhandler.

ØNSKER DU Å BLI FORHANDLER AV MEZINAS PRODUKTER?